Soms kunnen kleine aanpassingen in je maaltijden al voor enorme veranderingen zorgen op de weegschaal. Wist je bijvoorbeeld dat hoe meer water een bepaald voedingsmiddel bevat, hoe sneller je er vol van zal raken? In dit artikel bespreken we een aantal groenten en fruitsoorten die ook jouw missie naar een slanker en fitter lichaam een duwtje in de goede richting kunnen geven.

Bloemkool
Net als andere kruisbloemige groenten, zit bloemkool vol met kankerbestrijdende fytonutrienten, of beter gezegd plantaardige stoffen die werken als medicijnen. Daarnaast is er veel vitamine C en foliumzuur aanwezig in dit oer Hollandse gerecht. Het optimale uit de bloemkool halen? Knabbel dan eens op een rauw of licht gestoomd roosje kool om er de meeste antioxidanten uit te trekken.

‘Mangaan helpt bij het reguleren van bloedsuiker en is essentieel voor een goede werking van het immuunsysteem’

Grapefruit
Niet iedereen houdt ervan, maar dit fruitstuk voorziet het lichaam van heel wat goede voedingsstoffen, zoals vitamine C, foliumzuur, kalium en pectine, een oplosbare vezel die hartziekten tegen gaat. De roze en rode varianten hebben tevens vitamine A en lycopeen in zich, een plantaardige stof die de wanden van de aderen beschermen tegen schade.

Sla
Met slechts 60-70 calorie├źn per pond staat sla hoog op het lijstje van dieetvriendelijke voeding. Sla is een grote bron van vitamine B, foliumzuur en mangaan, wat helpt bij het reguleren van bloedsuiker en essentieel is voor een goede werking van het immuunsysteem. Sla met rode bladeren hebben de meeste voedingsstoffen. Perfect voor een heerlijke salade.

Radijsjes
Je moet er ook maar van houden, maar radijsjes kunnen zeer lekker zijn in een frisse salade. Deze groente zit boordevol kalium, foliumzuur, antioxidanten en zwavelverbindingen die de spijsvertering goed doen. Snijd de groene bladeren trouwens niet af! Hierin zit zes keer zoveel vitamine C als in de rode wortels.

Water
Ja, waarschijnlijk weet je het al of heb je het iemand al eens horen zeggen: water is enorm belangrijk voor iedereen, ongeacht het dieet of voedingsschema, en dan hebben we het niet alleen over een glas water. Uit onderzoek van de Universiteit van Tokio blijkt dat mannen en vrouwen die voedingsmiddelen eten waar veel water in zit, een lagere BMI en smallere tailles hebben dan personen die dit zelden eten. Water zorgt ervoor dat je je vol voelt, zodat je vervolgens minder aan snacken zal denken. Dus: drink water en eet voldoende fruit op een dag en je fitte lichaam is binnen handbereik!

Natuurlijk zijn er nog veel meer voedingsmiddelen die je kunnen helpen om een fitter lichaam te kweken. Wil je weten welke dit zijn? Houdt de rubriek gericht op gezonde voeding van Wordfit.nl dan goed in de gaten.