Een tijd terug kwam ik in aanraking met een vriend, die mij vroeg om eens mee te gaan kickboksen. Hectisch als mijn afgelopen weken waren geweest, was ik aardig uit vorm. Vol vertrouwen woonde ik toch de les bij en dit heb ik geweten. Na slechts een half uur trainen was ik uitgeput en te moe om nog een stoot uit te delen. De redenen? Slaaptekort, slechte voeding en een slechte motivatie. Soms zijn we simpelweg zo druk bezig met de dingen om ons heen, dat we ons eigen lichaam even vergeten gezond te houden.

In dit artikel zal ik een aantal tips geven om dat luie persoontje in je voorgoed uit te drijven!

1. Blijf trainen


Geen tijd om te sporten? Is die bepaalde sportschool te duur of heb je zogenaamd geen geduld om te trainen? Het overkomt iedereen wel eens. Je kan gedemotiveerd raken van alles en nog wat, maar om dat strakke figuur te krijgen zal je toch wat moeten uitvoeren! Zet voor jezelf wat motiverende teksten op papier en neem het overal mee naar toe. Zorg ervoor dat je onder alle omstandigheden tóch gemotiveerd kan blijven, want zonder motivatie kom je niet ver.

2. Kijk in de spiegel


De spiegel. Sommige mensen vinden het verschrikkelijk en anderen kunnen er uren voor staan. Toch heeft zo’n spiegel voordelen wat betreft sport. Jij ziet namelijk vaak als beste wat er mis is aan jezelf. Dat overgewicht, je smalle armpjes of slappe benen. Probeer voor jezelf te visualiseren hoe je eruit zou zien na wat weken sporten en je bent al gauw gemotiveerd om er wat aan te doen.

3. Neem voldoende nachtrust


Slaap. Een van de meest noodzakelijke bezigheden van de mens. Omdat we nou eenmaal vaak veel te druk bezig zijn met van alles en nog wat, gunnen we ons lichaam weinig rust. Als daarbovenop nog slaaptekort bijkomt zal je lichaam snel uitgeput raken. Voldoende slaap in combinatie met een goed eetpatroon zal je die extra energie en productiviteit leveren die je nodig hebt om goed te kunnen functioneren.

4. Luister naar muziek


Persoonlijk zou ik me geen leven zonder muziek kunnen voorstellen. Iedereen heeft wel bepaalde tracks waarbij zij helemaal opleven, of het nou rock of r&b is, zolang jij ervan gemotiveerd wordt is muziek een must voor je training. Zoek dat nummer waardoor je de hele wereld aan kan, en je training zal een ware boost krijgen!

5. Eet voldoende en gezond


Ik heb het vaker gezegd, en ik zal het ook blijven zeggen: Een goed eetpatroon staat aan de basis voor een gezond lichaam. Als ons lichaam de juiste vitaminen en voeding binnenkrijgt blijft het sterk en houdbaar, wat resulteert in betere vooruitgang op niet alleen sportgebied, maar op veel meer.

6. Bekijk plaatjes!


Nee nee nee, leg dat stripboekje maar weg. Ik heb het over foto’s van personen waar jij tegenop kijkt, personen met een figuur die jij zou willen hebben. Zoals ik in tip 2 al zei moet je jezelf visualiseren hoe je eruit zou willen zien. Hoe kan dit beter dan een plaatje bij de hand te hebben van jouw ideale figuur? Wie wil er niet met een strak lichaam over dat strand rennen? Precies, wij allemaal!

7. Noteer je vooruitgang


Een logboek bijhouden van je vooruitgang kan een enorme motivatieboost geven. Stel je eens voor: je ziet dat je de afgelopen maand 3 kilo af bent gevallen, dan is de motivatie om nóg meer door te gaan alleen maar groter. Mensen willen zekerheid, een duidelijk beeld van wat er is gebeurd en wat voor vooruitgang er is geboekt. Zo’n logboek kan hier enorm mee helpen.