Hoewel de sportscholen in het land alweer open zijn, kiezen veel mensen dankzij het vele thuiswerken nog steeds voor workouts die ze eenvoudig vanuit huis kunnen doen. Eén van die enorm fijne oefeningen is trampolinespringen. Nee, dat is écht niet alleen voor kinderen. Steerker nog, volgens sommige enthousiastelingen is trampoline springen misschien wel de beste oefening die ooit door de mens is bedacht.

Waarom trampoline springen?

Trampoline springen heeft unieke voordelen in vergelijking met andere vormen van lichaamsbeweging. Het omvat het vergroten van onze G-kracht, de kracht die op het lichaam wordt gecreëerd als gevolg van de zwaartekracht. Wanneer je op de trampoline springt, gebeurt er bij elke sprong een versnelling en vertraging. Alle 638 spieren buigen en ontspannen afwisselend, waardoor het hele spierstelsel wordt versterkt.

Er worden veel soorten oefeningen gedaan om specifieke spieren te richten, maar dit is een geweldige activiteit die elk deel van het lichaam traint. Je voeten hoeven de trampoline niet te verlaten. Simpele bounces leveren enorme voordelen op. Hoe hoger de sprong, hoe groter de G-kracht wordt uitgeoefend om de springer terug naar de mat te brengen, zodat elke spier en cel sterker worden beïnvloed. Noem het dus maar gerust een fitness trampoline!

Zelfs NASA is fan!

Volgens NASA’s Journal of Applied Physiology zijn trampoline workouts 68% efficiënter dan joggen. Uit een onderzoek van NASA bleek ook dat een persoon van 80 kilogram die 1 uur aan een trampoline besteedt, meer calorieën verbrandt dan dezelfde persoon die een uur hardloopt. Springen op een trampoline is een metabolische ondersteunende oefening – als je in een gematigd tempo springt, kun je nog steeds comfortabel ademen. Het brengt je in beweging zonder je metabolisme te belasten.

Als je een doel hebt om af te vallen, kan trampolinespringen dus net zo, zo niet effectiever zijn dan meer saaie cardio-opties in de sportschool. Na vijf minuten trampolinespringen zweet je hevig en zullen zowel de ademhaling als de hartslag worden verhoogd. Wat betreft cardio is het een korte, scherpe effectieve training, voorzien van het soort opwinding dat de crosstrainer gewoon niet kan leveren.

No Comments Yet

Comments are closed