luxe interieur blog

Meer dan ooit zijn we bewust bezig met onze gezondheid. Met name jongvolwassenen schenken hier veel tijd en aandacht aan. Sommige mensen doen dit puur om aan een bepaald schoonheidsideaal te voldoen. Ze willen per se een slank en strak lichaam hebben, en delen dat maar al te graag op social media. Een steeds groter worden de groep daarentegen doet het echt voor zichzelf. Ze vinden het belangrijk om zich goed te voelen en daar hoort een gezonde levensstijl natuurlijk bij.

Wij moedigen dit uiteraard van harte aan, maar hoe weet je eigenlijk zo zeker of al die inspanningen wel zijn vruchten afwerpen?

Onderdelen van een gezonde levensstijl

Laten we eerst even inzoomen op de belangrijkste onderdelen van een gezonde levensstijl. Het is aan te raden om je hier altijd bewust van te zijn en je voor in te spannen, ongeacht je situatie en persoonlijke doelen.

We hebben ze samengevat in drie onderdelen:

  • Voeding
  • Beweging
  • Ontspanning

Bij voeding ligt de sleutel bij variatie. Hoewel ongezond voedsel natuurlijk het best gemeden kan worden, is het ook geen goed plan om vanaf morgen alleen nog maar op rauwe worteltjes gaan kauwen. Laat je door het voedingscentrum informeren over de juiste balans tussen groente, fruit, zuivel, graanproducten en dranken. Zo weet je in ieder geval zeker dat je maaltijd voedzaam en evenwichtig zijn.

Ook veel bewegen is belangrijk, maar dat schrikt nog steeds veel mensen af. Vaak denkt men dat intensief sporten essentieel is voor een gezonde levensstijl. Dit is echter absoluut niet waar. Sterker nog: puur topsport doet vaak meer kwaad dan goed met lichaam en geest. Het andere uiterste is evenmin gezond. Helaas heeft een groot deel van de Nederlandse bevolking een zittend beroep. Na een dag werken gaan ze zitten in de auto, om vervolgens de avond zittend voor de tv door te brengen. Doodzonde! Onderzoek heeft aangetoond dat een eenvoudige wandeling van een half uurtje al een enorme bijdrage levert aan je gezondheid. Begin daar dus eens mee!

Vaak onderschat maar minstens zo belangrijk: ontspanning. Als je je leven wil beteren betekent dat niet dat je vanaf morgen volle bak met sport en voeding bezig moet zijn naast een drukke baan en een sociaal leven. Nee, momenten van rust zijn ook essentieel. Met name voor je brein is dit heel belangrijk. Steeds meer ziektes en aandoeningen worden in verband gebracht met stress, en dat moeten we natuurlijk ten alle tijden zien te voorkomen.

Hoe test ik of ik inderdaad gezond ben?

Een stap die we gek genoeg regelmatig overslaan, is testen of we daadwerkelijk gezond zijn. Ook als we wel vage klachten hebben nemen we vaak niet het initiatief om uit te zoeken waar dit vandaan komt. Dit terwijl er hele goede en betrouwbare zelftesten te verkrijgen zijn die je precies kunnen vertellen hoe je gezondheid ervoor staat. Zo kan een hormoontest je bijvoorbeeld inzage geven in je hormoonhuishouding. Hormonen hebben veel invloed op je algehele gezondheid waardoor deze data veel inzichten kunnen bieden. Het kan ook een stuk concreter. Twijfel je of je vitamine D tekort hebt? Doe een zelftest en je hebt snel duidelijkheid. Geen dure ziekenhuisbezoeken, wel grip op je gezondheid.

Meten is weten. Dat geldt niet alleen op je werk of bij het verbouwen van je huis, maar ook voor je eigen gezondheid. Combineer een gezonde levensstijl met zelftesten en je weet precies hoe je ervoor staat. Of je het nou puur voor jezelf doet of voor de likes op instagram maakt ons niets uit. Geen excuses: ga ervoor!

No Comments Yet

Comments are closed