Recensie: De nieuwe warming-up – Tjitte Kamminga

Stretchen heeft niet zoveel zin, dat is een beetje een achterhaald gebeuren. Het feit is: je gaat er niet harder door lopen en je raakt er veel blessure-gevoeliger door.

Maar liefst 1.5 miljoen mensen krijgen elk jaar te maken met een sportblessure, over een totaal aantal sporters van 8 tot 10 miljoen in Nederland. Wat je hieruit zou kunnen concluderen is dat de huidige manier van opwarmen niet de nodige bescherming biedt voor het voorkomen van sportblessures. Bovenstaand citaat is de gedachtegang waarmee Tjitte Kamminga enkele jaren geleden het boek ‘Goed en gezond hardlopen’ schreef. Dit jaar komt de auteur met een herziene versie, waarbij hij nóg duidelijker uitlegt waarom rekken en strekken verleden tijd is, en ‘hoeken’ de nieuwe manier is.

In het boek De nieuwe warming-up wordt slechts 34 pagina’s gewijd aan deze nieuwe manier van opwarmen, wat enigszins kort lijkt om een boek op te baseren. Dit is het niet. 34 pagina’s is voldoende om de theorie en bewijslast uit te leggen. De overige 6 hoofdstukken bestaan uit de toelichting van de theorie op het hardlopen an sich. Welke schoeisel kan je het best gebruiken? Is hardlopen bij zwangerschap aan te raden? Niet voor iedereen even interessant, maar over het algemeen toch fijne, goed leesbare informatie. Zeker het hoofdstuk over blessures en hoe deze ontstaan is zeer interessant om te lezen. Het boek wordt aangevuld met een groot aantal afbeeldingen en schema’s. Fijn, want we kennen niet allemaal het spierstelsel uit ons hoofd.

In het kort is ‘De nieuwe warming-up’ een interessant boek met een verfrissende blik op hardlopen en blessures. Zeker aan te raden voor mensen die beginnen met hardlopen, maar ook geschikt voor reeds doorgewinterde lopers.

Info en bestellen: ‘De Nieuwe Warming-up’, boek over blessures, hardlopen en warming-ups, Uitgeverij Tirion, €19,-