Als je urenlang ligt te woelen in bed, dan weet je hoe frustrerend het is om moeite te hebben om in slaap te vallen. Je hebt waarschijnlijk ook al gehoord dat routinematig laat opblijven niet goed is voor je gezondheid. Onderzoek heeft aangetoond dat wanneer je slaapritme wordt verstoord, je een hoger risico loopt op gewichtstoename, diabetes en depressie.

“Slechte slaap zorgt ervoor dat we meer willen eten en slechte dingen eten, het beïnvloedt de spijsvertering, het functioneren van het hart, het risico op hypertensie, het risico op diabetes, [en] het functioneren van het immuunsysteem,” zegt William Winter, auteur van The Sleep Solution: Why Your Sleep Is Broken en How To Fix It.

En omdat precies niemand zit te wachten op al die negatieve effecten, geven we je hier graag wat tips om sneller en beter in slaap te vallen. Welterusten!

Drink melk voor het slapen gaan

“Melk bevat het eiwit α-lactalbumine, dit eiwit bevat grote hoeveelheden van het aminozuur tryptofaan, dat melatonine produceert, het hormoon dat slaap induceert”, zegt Dr. Winter. Studies tonen aan dat diëten rijk aan tryptofaan (inclusief eiwitten en pompoenpitten) de slaap helpen verbeteren. En een toegevoegde bonus: “Calcium van melk komt ook de opname van tryptofaan in de hersenen ten goede”, vervolgt de dokter.

Leer uit te rusten

Als je niet direct in slaap valt, raak dan niet in paniek. Zolang je relatief ontspannen bent, heb je veel van dezelfde voordelen. “De voordelen van rusten zijn vergelijkbaar met die van slaap en zijn in sommige gevallen cognitief niet te onderscheiden,” zegt Dr. Winter. Een onderzoek uit 2008 , gefinancierd door het National Institute of Mental Health over de effecten van in bed liggen met je ogen dicht, bleek dat sommige neuronen van je hersenen tijdens het rusten uitgaan en lijken op wat er gebeurt in de slaap.

Rusten zal je echter niet de volledige voordelen van echte slaap bieden, inclusief cognitieve restauratie, verhoogde geheugencapaciteit en hormoonregulatie. Slaap is écht de beste optie voor echt herstel van lichaam en geest, maar als het niet wil lukken, kun je je paniekerige geest kalmeren door jezelf te vertellen dat zelfs rusten alleen al je hersenen goed zal doen.

Gebruik géén slaaptracker

Huh, wat? Een slaaptracker is toch juist goed voor je slaap? Nou, niet dus. Volgens een studie gepubliceerd in het Journal of Clinical Sleep Medicine, gingen degenen die hun slaap volgden, naar bed terwijl ze een bepaalde druk voelden om voldoende slaap te krijgen – en rapporteerden vervolgens verhoogde niveaus van zelf-geïnduceerde angst. Als gevolg hiervan hebben ze mogelijk hun onvermogen om in slaap te vallen nog slechter gemaakt.

Maak van je bed een slaapplaats

Lig je ook altijd nog een uur naar je telefoon te staren voordat je gaat slapen? Hier nog één. Toch is het bezig zijn met andere dingen in bed funest voor je slaap. “Het is verbazingwekkend hoeveel mensen me vertellen dat ze elke avond rond negen uur ‘s avonds naar bed gaan en dat het hen twee uur kost om in slaap te vallen”, zegt dr. Winter. Train het brein om sneller uit te schakelen in plaats van je te vragen om je telefoon of een boek te pakken om de tijd te doden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*