Krijg je al last van je gehemelte bij de gedachte van pittige sambal? Da’s jammer, want er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd naar de gezondheidsvoordelen van gekruid, pittig voedsel. No pain, no gain, toch? In dit artikel: vijf verrassende voordelen van een spicy dieet.

Een verhoogd metabolisme

Het is geen toeval dat je zowel zweet tijdens het trainen als wanneer je pittig voedsel eet. Meerdere studies linken de consumptie van capsaïcine, de verbinding die hete pepers hun kick geeft, aan een metabolismestoot die extra calorieën kan verbranden. Onderzoekers van de Purdue University ontdekten ook dat capsaïcine het verlangen naar zout, vet en zoet voedsel verminderde en het algemene hongergevoel verminderde.

Een sterker hart

Studies tonen aan dat mensen in landen met pittigere diëten minder hartaanvallen hebben dan mensen die leven op milder voedsel. Van hete pepers is aangetoond dat ze het risico op hartziekten verlagen door het niveau van “slechte” LDL-cholesterol te verlagen en de “goede” tegenhanger, HDL, te verhogen. Er is ook bewijs dat kruidig ​​voedsel de bloedsomloop kan verbeteren en ontstekingen kan bestrijden.

Verbeterd humeur

Pittig eten kan je ogen doen tranen, maar dit zijn geen tranen van verdriet. In feite kunnen warme gerechten de productie van ‘gelukkige’ hormonen in je hersenen teweegbrengen. Denk aan serotonine, waardoor je beter in staat bent om te gaan met depressie, angst, woede en stress.

Betere hersenfunctie

Een van nature voorkomende flavonoïde genaamd apigenine, gevonden in rode peper, stimuleert de zenuwvorming en verbindingen tussen hersencellen. Onderzoekers in Brazilië ontdekten dat apigenine potentie heeft bij de behandeling van psychische problemen zoals schizofrenie, depressie, de ziekte van Parkinson en de ziekte van Alzheimer. Een eerdere studie wees uit dat het ook effectief kan zijn bij het voorkomen van kanker.

Langere levensduur

Een grootschalige studie in China (waarbij bijna 500.000 mensen betrokken waren) concludeerde dat zes tot zeven keer per week pittig voedsel eten je kans op overlijden met 14% kan verminderen. Eén of twee keer pittig en gekruid eten resulteerde in een 10% lager risico op overlijden.