Je hebt het wellicht vaker gehoord: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Toch zijn er nog extreem veel mensen die de waarde van een goed ontbijt onderschatten. Uit vele onderzoeken is gebleken dat een goed, groot ontbijt verwerkt in een effectief dieet, de mate van het verlies van vet vele malen hoger is dan bij diëten die het ontbijt overslaan. Of je nou een fanatieke sporter bent, of alleen wat extra kilo’s kwijt wilt raken, een ontbijt zou altijd deel uit moeten maken van je vaste maaltijdenpakket. Zowel je fysieke als mentale eigenschappen zullen er baat bij hebben!

Overslaan?

Veel mensen hebben de gedachte dat het overslaan van maaltijden, en met name het ontbijt, er wel voor zal zorgen dat die kilo’s ervan af vliegen.. je neemt immers minder calorieën in dan mensen die wel ontbijt nemen.. toch? In feite klopt dat, ware het niet dat het skippen van deze waardevolle maaltijd je de rest van de dag achterlaat met een futloos en uitgeput gevoel. Daarbovenop komt nog eens dat je stofwisseling zal dalen. Vanwege het feit dat je metabolisme in de ochtend het snelst werkt, en vervolgens in de loop van de dag minder wordt, zal je lichaam het ontbijt als energiebron gebruiken in plaats van het opslaan als vet. Ga het voor jezelf maar eens na: voel jij je actiever na een goede maaltijd, of met een lege maag? Precies, na een goede maaltijd. Daarnaast zal het weglaten van het ontbijt de kans vergroten dat je je vergrijpt aan die overheerlijke, doch o zo slechte snacks, wat nou niet bepaald bevorderlijk is voor dat slanke figuur!

Tanken!

Denk aan ontbijten als het tanken van je auto. Als je niet op bepaalde momenten tankt, zal je auto nutteloos zijn. Hetzelfde geldt voor je lichaam, hoe kan je immers presteren zonder energie? Wanneer je een bewuste houding hebt wat betreft de planning van je maaltijden, zal je beter in je vel zitten dan personen die dit niet hebben. Bovendien zal de kans op overgewicht, hartklachten en diabetes afnemen, een pure win-win situatie dus!

Een goed ontbijt bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Graanproducten als brood of muesli
  • Zuivelproducten als halfvolle en magere melk, kaas en vleeswaren (Gelieve de soorten die minder vet bevatten!)
  • Een portie fruit

Brood fungeert als een belangrijke leverancier  van broodnodige voedingsstoffen als koolhydraten, vezels, ijzer, magnesium, jodium en koper.  Neem bij voorkeur (donker)bruin brood, omdat deze meer vezels bevat dan witbrood.

Kortom, importeer dat ontbijt in je vaste eetpatroon, en je zal je vele malen fitter en krachtiger voelen dan voorheen!

1 comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*