Vaak wordt onderschat hoe grote impact je voeding op je training heeft. Fitnessexperts beweren dat de juiste voeding een veel belangrijkere rol speelt dan de training zelf. Misschien heb je zelf wel eens geprobeerd om een dieet of voedingsschema te volgen waarin je zo veel (en ook zo min) mogelijk van bepaalde stoffen moet consumeren. Om je fysieke doel te bereik, is het handig om je lichaam wat meer te begrijpen. Maar weet je wel wat die stoffen met je doen? Geen zorgen, in dit artikel leg ik in een overzichtelijke lijst uit wat de werking van een aantal van deze stoffen is!

Of je nou urenlange cardiotraining doet om een ijzersterke conditie op te bouwen, spieren zoals die van een Griekse god probeer te kweken of juist wilt afvallen: het zal je niet lukken zonder de juiste stoffen binnen te krijgen. Eiwitten, vezels, koolhydraten, calorieën, vetten etc. etc. etc… Veel sporters kunnen er al spierpijn van krijgen door er te veel aan te denken. Voor deze mensen heb ik hieronder een korte lijst opgesteld van stoffen waar je het meest rekening mee moet houden. Ben je er klaar voor? Daar gaan we dan, nummer 1 is:

Eiwitten

Eiwitten (of proteïne) worden vaak gezien als de bouwstenen van je spieren. Bodybuilders hebben hun enorme lijf te danken aan het met overvloed innemen van deze stof. Maar eiwitten zijn niet alleen maar goed om gespierder te worden, ze zijn ook nodig om je spieren te behouden. Zonder eiwitten loop je kans op dat je spieren afbreken (ik ga er van uit dat dit niet je bedoeling is).

Voedsel dat veel eiwitten bevat: kip, rundvlees, vis, tofu

Calorieën

Calorie is een eenheid waarmee hoeveelheden energie wordt gemeten. Omdat calorie wel een hele kleine maat is, wordt het meeste voedsel in kilocalorie (kcal, Cal = 1000 calorieën) gemeten. Calorieën hebben de vervelende eigenschap dat als ze niet gelijk gebruikt worden, ze in je lichaam opgeslagen worden als vet. Gelukkig kan je er ook weer van af komen door je metabolisme (stofwisseling) te verhogen. Dit kan je onder andere bereiken door te sporten, of door lichamelijk intensieve werkzaamheden, maar ook door over de hele dag regelmatig kleine maaltijden (geen snacks!) te nemen in plaats van twee of drie grote maaltijden.

Voedsel dat veel calorieën bevat: frisdrank, chocolade en veel andere lekkernijen…

Vezels

Vezels hebben dan niet zozeer een grote voedingswaarde, ze hebben wel veel gunstige werkingen op je lichaam, met name bij het verteringsproces van je voedsel. Ten eerste geven vezels je een vol gevoel zonder dat je er dik van wordt, ideaal dus als je wilt afvallen! Ten tweede houden ze je bloedsuikerspiegel op peil, waardoor je meer lichaamsvet kunt verbranden. Verder verminderen ze je cholesterolgehalte en voorkomen ze dat darmkankerverwekkende stoffen in je darmen blijven zitten. Kortom, vezels zijn vanaf nu je beste vrienden.

Voedsel dat veel vezels bevat: brood, fruit, groenten

Vetten

Misschien lijkt het wat onwaarschijnlijk, maar je lichaam heeft ook vetten nodig. Er is onderscheid tussen gezonde en ongezonde vetten. Ongezonde vetten zorgen ervoor dat er meer cholesterol in je bloed terecht komt, dit kan leiden tot hart –en vaatziekten. Aan de andere kant, kun je je cholesterolgehalte verlagen door je inname van de ongezonde vetten te vervangen door de gezonde vetten. Let op dat ongeacht het gezonde vetten zijn, ze alsnog ongezond voor je zijn als je er veel van inneemt.

Ongezonde vetten:     Verzadigde vetten: vleesvetten, kaas, boter

Gehydrogeneerde vetten (oliën die hard zijn gemaakt): boter, magarine

Gezonde vetten:         Onverzadigde vetten: vette vissen, pinda’s, plantaardige oliën

Water

Water is het meest essentiële stof van het menselijk lichaam. Het is ook niet gek dat deze op elke voedingsschema hoort te staan. Water heeft ongelooflijk veel functies in je lichaam. In feite is ook weer voor alle functies van ons lichaam water nodig. Drink dus genoeg per dag! Als je water niet lekker vindt, kan je je dagelijks benodigde hoeveelheid vocht toch binnen krijgen door veel fruit te eten. Uit tests blijkt dat veel water drinken je ook kan helpen bij afvallen.

Is deze lijst nuttig voor je geweest? Of wil je andere stof op deze lijst? Laat ons weten wat je vindt door hieronder je comment achter te laten.

993 comments

  1. Ik ben al een tijdje bezig om mijn spieren op te bouwen, maar ik wist niet dat voeding zo’n grote impact heeft op je training.
    Bedankt voor deze uitgebreide uitleg!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*