Een van de moeilijkste onderdelen van de training is het ermee beginnen. Veel mensen werken dagelijks zo’n 8 uur per dag, en het laatste waar je na zo’n werkdag aan denkt, is trainen…

Toch heeft het veel voordelen om toch wat tijd te maken voor enkele workouts; je blijft fit en hopelijk blijft ook dat buikje weg.  Het feit dat je dit artikel nog leest, geeft waarschijnlijk aan dat je je in een zelfde situatie bevindt, nietwaar? Dus: Hoe krijgen we onszelf gemotiveerd om tóch te trainen?

1.  Word enthousiast – Zelfs als je uit vorm bent, betekent dit niet dat je niet naar je gezondheid en fysieke gesteldheid kan kijken. Probeer te handelen

alsof je een echte fitness-fanatiekeling bent, en hoe meer dit werkt, hoe meer je zal willen sporten.

2. Abonneer jezelf op een fitness magazine – Zorg ervoor dat je thuis genoeg leesmateriaal bij de hand hebt. Wanneer je fitness gerelateerde magazines rond je hebt, leer je niet alleen wat, maar wordt je misschien zelfs geïnspireerd.

3. Sluit je aan bij een forum/website – Er zijn veel verschillende community’s met dezelfde interesses als jij. Doe mee en communiceer met andere fitness-minded mensen (en ook op Wordfit!)

4. Vind een doel – Er zijn veel verschillende redenen waarom je zou willen sporten. Afvallen, sterker, of groter worden. Past er een van deze het best in jouw straatje, waarom zou je dan nog wachten?

5. Doe mee aan groepsessies – Naast jou zijn er nog tal van andere mensen die worstelen met hun motivatie. Doe eens mee aan een groepsessie, en help elkaar te motiveren.

6. Koop een trainingsoutfit – We weten allemaal dat kleding je stemming kan veranderen. Persoonlijk gaat er bij mij een knop om zodra ik mijn trainingskleding aandoe, wat me weer extra motivatie geeft.

7. Stel eenvoudige doelen – Begin je net, zorg dan voor eenvoudige doelen, zoals het 3 keer per week trainen, of het pakken van net wat extra kilo’s gewicht. Zo blijf je vooruitgang zien en blijf je gemotiveerd om je training op te bouwen.

8. Maak een logboek – Veel mensen vinden tonnen motivatie bij het starten van een blog over hun fysieke gesteldheid. Het helpt je bij het volhouden van je schema en bovendien vind je andere mensen in dezelfde situatie.

9. Gebruik muziek – Niets geeft me zo’n goede motivatieboost om te gaan trainen als muziek. Maak diverse afspeellijsten en neem je mp3 speler mee naar de gym. [ad]

10. Neem een partner – Partners zijn uitstekend in termen van motivatie. Ze helpen je die laatste herhaling te overkomen, en bovendien heb je altijd een spotter bij de wat moeilijkere oefeningen.

Motivatie kan je overal vandaan halen, maar de beste oplossing is vaak het communiceren met anderen over de sport.  Binnenkort komt Wordfit met een gratis e-Book waarin tal van tips, tools en weetjes te vinden staan! Stay tuned!

4 comments

  1. Vaak is het begin het zwaarst, Zodra je eenmaal bezig bent en je ziet de vooruitgang, wil je alleen maar meer. Althans, dit was bij mij het geval, zeker na mijn zwangerschap

    1. Hier had ik dus ook last van, vooral na zo’n zware bevalling. Toch is de beste oplossing gewoon beginnen met sporten, hoe vermoeiend het ook is aan het begin.

  2. Een aantal goede punten in dit artikel.

    Zelf sta ik af en toe voor een grote groep mensen om ze te begeleiden met bepaalde oefeningen, en iets dat ik altijd wil benadrukken is dat trainen een gewoonte moet worden. Zodra dit het geval is, zou je naar de sportschool moeten gaan zonder erbij na te moeten denken.

    Trainen met meerdere personen helpt hier vaak flink mee.

  3. Leuk artikel. persoonlijk heb ik echt tegenstand nodig om gemotiveerd te blijven. mijn vriendin en ik proberen elkaar te pushen en blijven proberen onze grenzen te verleggen. Ik houd ervan om in groepen te trainen, zelf heb ik de discipline niet om in mijn eentje voluit te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*